السبت، 11 أبريل 2009

كنا اصدقاء

بعد ما تعرفت اليها وبدات صداقتنا البريئه
ووجدت ثقافتنا تقريبا متشابهه
احببت مشاركتها لى فى كل شىء
وكل عمل حتى وان كانت تبرز فى دورها اكثر منى
كنت احب لها التميز عندما يسالنى احد ما
عنها كنت اجيبه بكل ما املك من قواى وادافع عنها وعن
الطيبه التى لمستها فى قلبها
عندما يتحدث عنها شخص بسوء
ادفع ظنه السيىء بصفاتها وحسن اخلاقها
وعندما كانت تسلط عليها الاضواء نتيجه
لما تفعله من التزام وتفوق وحسن تعامل
كنت ارسم ابتسامتى وتمنياتى لها بمزيد ومزيد
ولكن لاول مره فى حياتى اضطر
للقسوه على احد اصدقائى
اتخذت معها تصرف ربما لا يكون صحيحا
او بالفعل ليس صحيحا
ولكن رد فعل عما سمعته قيل عنى
ليس كرها فيها ولكن رغبه فى جعلها تكرهنى
بالفعل لا اتمنى منها سوا ذلك الان ان تكرهنى
فحياتى لم تكون اسوء بدونها ولن تكون اسوء بدونها
لدى اصدقاء واحباء كثيرون
ليسوا مثلها بالفعل
ولكن ما يحيرنى فعلا هو ما سمعته
فقد كنا اصدقاء
ولن اعيد جسر الصداقه يمتد مره اخرى
يكفى ما لدى من اصدقاء
مخلصون ومتعاونون محبون
اقلها لن اسمع انهم يتحدثون عنى بسوء
دامو لى بحب وحفظهم الله من اجلى

هناك تعليقان (2):

غازى يقول...

اسمحيلى : هذه قمة فى الأنانية

أنا أسف على وقاحتى بس دا اللى أنا شايفه

ربما انا مش عارف اللى حصل بالضبط لكن عامة مفيش مبرر يخلى حد يفرط فى صديق ليه إلا فى حالة واحدة

انه يعرف ان صديقه ده متنازل عنه هوا كمان

فيكون التفريط ده من منطلق اللى باعك بيعه

أرجو انى ماكونش ضايقتك

أسيرهـ السطور يقول...

كلامك مظبوط ولكن هى فعلا فرطت فيا وباعتنى بتصرف كان منها هى فى منتهى الانانيه مع انى سامحتها عليه بس مظنش انى هقدر احط ثقتى فهيا زى ما كانت تانى وفعلا مفيش حاجه تستحق انى افرط فى اصدقائى بس الاصدقاء الحقيقين

اسعدنى مرورك